пʼятницю, 29 квітня 2016 р.

Відкритий урок з музичного мистецтва у 6-А класі

Тема уроку. Як жартує музика.
Мета. Розширити уявлення учнів про втілення у музиці жартівливих, життєрадісних образів. Визначити, в чому полягає відповідність музичної форми, за­собів виразності твору його задумові та життєвому змісту. Розвивати творчі здібності учнів, здібності до активної музично-творчої діяльності. Формувати вокально-хорові навички:  робота над артикуляцією, звуковеденням. Вихову­вати інтерес до народних пісень, музичних творів жартівливого, життєрадісного характеру, а також почуття гумору, оптимізму та вміння жартувати.
Тип уроку: комбінований з елементами гри.
Музичний матеріал: українська на­родна пісня «Од Києва до Лубен» (виконання).
Й. С. Бах. Скерцо із сюїти № 2 для струнних ін­струментів і флейти (слухання);
Обладнання: фортепіано, нотна дошка, музичний центр, портрети видатних композиторів   Й. С. Баха, В.А. Моцарта, Дж.Гершвіна, М. Римського-Корсакова, М. Вериківського, Г. Свиридова;  роздатковий матеріал з таблицею визначень  характеристики музики, темпу, динаміки),  ілюстрації, презентації Microsoft PowerPoint*, комп’ютер.
                                                        ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап урокуВхід учнів до кабінету під звучання української  на­родної пісні «Ой під вишнею»
Музичне привітання. 
2. Актуалізація опорних знань учнів.
  З якими музичними враженнями ви прийшли на урок? Проведення гри «Музичний репортер», у ході якої учні діляться своїми музичними враженнями, інформацією (використання технології «Мікрофон»).
  Чи знайома вам музика, яка зустріла вас, коли ви заходили до кабінету?
  Який характер музики?
  Які почуття вона викликає?  
  Інтонації яких народних пісень відчутні в цьому музично­му творі?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів. Сьогодні ми продовжимо розмову про вплив музики на людину та про особливості музики великого німецького  композитора Й. С. Баха. А також повторимо вивчені пісні на минулих уроках. Та спочатку необхідно виконати вокальні вправи.
4.Перевірка  і корекція засвоєних раніше знань, навичок, вмінь.
а) Вокально-хорові вправи.  Вправа №6 на формування правильного звукоутворення. Виконання на legato. Вчити правильно тягнути вокальний звук. Робота над дикцією, звукоутворенням. 
Вправа №7 на рухливість голосу. Робота над динамікою.
Повторити поняття про динаміку: f форте, ff фортіссімо, p піано, pp піаніссімо. Учні розглядають презентацію, в якій динамічні відтінки порівнюються з морем в різних станах. Пояснюються поняття pp, ff, mf, mp.
5. Сприйняття нової теми. Слухання Скерцо (жарт) із сюїти № 2 для струнних інструментів і флейти композитора Й. С. Баха.
- Що ви можете сказати про композитора Й. С. Баха та його творчість?
Велична, урочиста, глибока, серйозна, зосереджена, лірич­на, драматична... Саме так можна охарактеризувати музику Й. С. Баха.
Слід акцентувати увагу учнів на вивчених творах Й. С. Баха. Проте у великого німецького композитора є також чимало тво­рів, сповнених світла, радості й навіть гумору, оскільки музикант любив народну творчість із притаманною їй веселою усмішкою.
Одним із таких музичних творів є Скерцо із сюїти  для струн­них інструментів і флейти.
Давайте пригадаємо значення термінів «сюїта» та «скерцо».
        Звернімося до словничка.
Скерцо (італ. scherzo — жарт) — це музичний твір у жвавому, швидкому темпі, з гострим характерним ритмом.
Сюїта (фр. suite — ряд, послідовність) — це інструментальний музичний твір, що складається з кількох самостійних контраст­них частин (частіше танцювального типу), об'єднаних спільним художнім задумом.
Наприклад, Сюїта № 2 Й. С. Баха складається із семи частин: «Увертюра», «Рондо», «Сарабанда», «Бурре», «Полонез із варіаці­єю», «Менует», «Жарт». Один із найпопулярніших творів Й. С. Баха «Скерцо» має дру­гу назву — «Жарт», є останньою частиною Сюїти № 2 для струнних інструментів і флейти.
(Слухання  та перегляд відеоролика «Скерцо» композитора Й. С. Баха).
   Після прослуховування клас поділяю на групи:
 «Композитори»
- Який характер музики скерцо? (Вона має танцювальний характер)
- Які настрої і почуття ви відчуваєте у творі Й. С. Баха?  (Ця легка, граціозна п'єса)
- Яку другу назву ви могли б йому дати, виходячи із характе­ру твору?
«Музикознавці»
-Чим саме вражає  ця музика п'єси? (Захоплює, вражає, яскраво вираженою життєвою силою)
Визначте, в якому стилі викладена музика «Скерцо» Й. С. Баха — гомофонному чи поліфонічному?
Який музичний інструмент виконує соло? (Особливої чарівності твору надає мело­дійне, наспівне звучання флейти, яка виконує соло).
«Художники»
-      Яку ви уявляєте картину, слухаючи «Скерцо»  Й. С. Баха?
-     Якого кольору фарби використали для змалювання образу в музичному творі?
6. Гра «Впізнай композитора».  По бажанню викликаю3- 4 учнів, для яких заготовлені «корони» і з написами прізвищ композиторів, які їм надіваю на голови. По черзі вони один одному дають запитання про  себе ( композитора, що вказаний на «короні»).
Запитання:
1. У якому столітті я жив ?
2. Чий національний композитор я?
3. Які музичні твори я написав? ( і т.п.)
7. Вокально-хорова робота. Виконання української народної пісні «Од Києва до Лубен».
  Створіть виконавський план пісні.
  Пригадайте ритмічний супровід до пісні, танцювальні рухи.
  Виконайте пісню виразно («як на концерті») з танцюваль­ними рухами та ритмічним супроводом.
б) хоровий спів. Робота над звукоутворенням, дикцією. Хоровий спів,  виконання групами. Гра на шумових музичних інструментах.
 (Перегляд відеоролика пісні «Од Києва до Лубен» у виконанні гурту «Зозуленька»)
8. Підсумок уроку.
  Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
  Які почуття вона викликала? (використовуючи смайлики на дошці, діти коментують свої відповіді)
  Який музичний твір сподобався вам найбільше, зачепив ва­шу душу?
  Який висновок можна зробити щодо народної пісні, музики Й. С. Баха?
Музика Й. С. Баха — взірець гармонії: «У його музиці могут­ня сила. Вплив його музики не підлягає плинові часу і не залежить від нього» (Леонард Бернстайн).
«Доки живе наша пісня,
  Доти живе народ».
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
9. Домашнє завдання. Слухати музику за власним вибором, підготувати розповідь про її особливості, втілені в ній почуття. Повторити музичні терміни «скерцо», «сюїта».

Немає коментарів:

Дописати коментар

Музичні інструменти

Зимові свята

Танці

Жанри українського народного танцю

Стилі музики

Музичні інструменти