Опис досвіду

 

Сучасний час новітніх технологій потребує  виховання людини майбутнього, розкриття та розвиток творчих здібностей учнів, самостійного мислення та аналізу музичних творів, орієнтування в елементарних проблемно-побутових ситуаціях з використанням сучасних технологій. Тому в своїй роботі ставлю  за  мету :

·   Навчати  учнів знати та володіти предметними компетентностями;

·   Розвивати музичні здібності учнів, їх творчу активність;

·   Усвідомлювати та аналізувати з ними музичні враження;

·   Збагачувати емоційний стан людини;

·  Навчити учнів мислити самостійно, використовуючи набуті знання у життєвих ситуаціях.  

Тому вирішила у своїй роботі обрати тему самоосвітньої проблеми: " Розвиток пізнавальної діяльності та творчості здобувачів освіти через використання інноваційно-освітнього середовища на уроках музичного мистецтва  ". Намагаюсь на кожному уроці ефективно організовувати колективну та індивідуальну роботу з учнями, враховуючи їх вікові, вокальні та психологічні особливості, використовуючи новітні технології.

На мою думку, вчитель повинен бути своєрідним майстром, який своїми знаннями, душею та серцем, словом та діями плекає майбутніх творців. Уроки музичного мистецтва також мають бути творчими, відображати специфіку предмета. Тому на своїх уроках підбираю цікаві, сучасні вокально-хорові вправи, руханки, пісні для вивчення, музично-ритмічні вправи, ритмографіку, музикограмми, музичні вікторини, розробляю власні творчі та інтерактивні завдання на платформі "Learning Apps", тестові завдання на платформах "На урок", "Всеосвіта", уроки на дошці Jamboard, використання QR-кодів для пізнавальної активності здобувачів освіти, ігри "Концертне виконання", "Дерево мудрості" тощо.

Специфікою уроку музичного мистецтва є різноманітність видів діяльності: слухання та аналіз музики, її виконання (спів, рухи), аналіз та співставлення музичних творів різних композиторів з картинами образотворчого мистецтва, із сучасними музичними творами, творчість, теоретичне вивчення музичних понять. Саме поєднання цих видів діяльності з дидактичною структурою визначає структуру уроку музичного мистецтва.  Вибір форм роботи на уроці залежить, звісно, ​​від теми. 

Структура уроку музичного мистецтва

Дидактична структура уроку

Види музичної

діяльності

Структурні компоненти уроку музики

Організаційний момент

Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

Слухання музики

1 .Музичне вітання із творчим завданням. Робота на дошці  Jamboard

Дидактична структура уроку

Види музичної

діяльності

Структурні компоненти уроку музики

Перевірка, оцінювання та корекція засвоєних раніше знань, умінь, навичок

Виконання музики

2.Бесіда, сприймання та характеристика музичних творів

3.Розспівування, вокально-хорова робота

4.Робота над піснею (пофразне вивчення мелодії, звукоутворення, динамічні відтінки, чітка дикція тощо)

5.Емоційне виконання вивченої пісні

Відтворення та корекція опорних знань

Виконання музики:  музикування

6.Гра на елементарних музичних інструментах. Виконання вправ

Сприймання та осмислення, узагальнення та систематизація учнями

нових знань

Виконання музики: рухи

 

 

Творчість у галузі музики

 

 

Теоретичне вивчення музичних понять

7.Рухи під музику: пластичне інтонування, диригування, інсценізація, гра

8.Музичні творчі та інтерактивні завдання у  "Learning Apps", тести

9. Музична грамота

10. Робота в групах, взаємооцінювання діяльності на уроці

Підсумок уроку, повідомлення домашнього завдання

10.Підсумок уроку, домашнє завдання 

Структура уроків музичного мистецтва у початкових класах та в основній школі відрізняються. Молодші школярі швидко втомлюється від одноманітної діяльності, у них невеликий об'єм довільної уваги, тому я використовую різноманітні складові структури уроку.

Учні підліткового віку потребують підвищеної уваги до голосів у мутаційний період, до швидкої втомлюваності організму. Водночас вони здатні довше зосереджувати увагу, абстрактно мислити.

У своїй роботі створюю для кожного учня оптимальні умови навчання, враховуючи інтелектуальні потреби. Для досягнення цієї мети використовую різноманітні форми та методи організації навчальної діяльності учнів, створюю атмосферу зацікавленості кожного учня на уроці, стимулюю учнів до висловлювання власних вражень, під час уроку використовую дидактичний матеріал, комп'ютерні технології, тестові, інтерактивні завдання різного рівня складності за вибором. Оцінюю діяльність учнів не лише за кінцевим результатом, а й у процесі його досягнення. У своїй діяльності я використовую різноманітні типи уроків.

Урок-концерт бажано проводити наприкінці семестру, навчального року. Є діти, які люблять керувати співом, грати на інструментах  можуть брати участь у концерті. З учнів класу обирається спеціальне жюрі, яке оцінює та коментує якість виконання музики. На таких уроках виконавці зазнають радість творчості, виявляють самостійність, уміння оцінити почуте та грамотно висловлювати свої судження. Наприклад. такий урок був у 6-А класі https://www.youtube.com/watch?v=GRwaUESWGJQ Оцінюючи творчість дітей, треба бути вкрай тактовним, аби не образити їх необережною реплікою.

 Урок віртуальна подорож можна проводити в різних варіантах. Іноді він вибудовується на відображенні музики картин природи. Наприклад, “Подорож по морях та океанах” передбачає слухання музичних творів відповідної тематики, виконанням пісень про море. За основу уроку можна взяти факт з біографії того чи іншого композитора, який подорожував різними країнами. Учні мовби разом із ним “відправляються у подорож” і слухають музику, яку створив композитор. Деякі уроки корисно присвятити виникненню та розвитку певного музичного жанру – учні  віртуально “мандрують” по різних епохах та країнах, музеях, слухаючи та виконуючи відповідні музичні твори.

Одним із важливих методів, які використовую на уроках, є гра. Вона розвиває інтерес до предмета, викликає цікавість, натхнення, розвиває творче мислення в учнів.

 Гра  « Концертне виконання».  Серед учнів класу обирається:

1. Диригент – один учень «кращий диригент», який керує виконавцями під час „концертного виконання твору”. 

2. Ударна група оркестру (виконують ритмічний супровід на дитячих музичних інструментах до приспіву),

3. Співаки виконують виразно, з почуттям пісню.

4. Художники демонструють власні малюнки до пісні.

 Інструментальні імпровізації пов'язані з використанням найпростіших дитячих музичних інструментів, які використовуються для ритмічного супроводу сучасних  пісень, музичних казок.

Також для актуалізації набутих знань, використовую інтерактивні вправи на платформі "Learning Apps", де учні шукають відповідності, обирають варіанти відповіді, наприклад, на уроці в 6 класі по темі "Хорові жанри" https://learningapps.org/watch?v=pr4p1u6yk22 , створюю QR-коди  на різних етапах уроку ( 5 клас 17 урок "Взаємодія і синтез мистецтв" https://jamboard.google.com/d/1zNFBEJLghGkoPzA4bwHT-Wz-js2hlHzcs22IlyfgkVk/viewer?f=4 

Для перевірки та оцінювання раніше набутих знань, умінь, навичок для стимулювання пізнавальної активності учнів розробляю  тестові завдання  на підсумкових, узагальнюючих уроках. Учням даю тестові завдання на платформах "На урок", "Всеосвіта"( для 4 класу тема "Театр і музика в Австрії" https://naurok.com.ua/test/teatr-i-muzika-v-avstri-1793031.html , 5 клас "Види і мова музичного мистецтва" https://naurok.com.ua/test/vidi-i-mova-muzichnogo-mistectva-1803022.html . Вважаю, що при оцінюванні навчальних досягнень учнів, вчителю обов'язково враховувати різні можливості дитячого голосу, музичної пам'яті, слуху, звертати увагу на активність учня на уроці, володіння предметними компетентностями.

У практиці навчання учнів часто використовую роботу в групах, що дозволяє не тільки сприяти розвитку творчого характеру діяльності учнів, а й вирішувати  питання щодо співпраці та обговорення. Наприклад, для закріплення нових музичних зрозуміти використовую  гру „Музична скринька” З кожної групи вибирається 1 учень, який з „Музичної скриньки” знаходить визначення одного з музичних понять , яке мають обговорити в групі та розповісти все про нього.

Один із способів зацікавленості учнів при вивченні музичних творів, ознайомлення їх із життєвим та творчим шляхом композиторів минулих століть та сьогодення, застосовую  метод особистісної музичної презентації У цьому допомагає "YouTube", створення презентацій у "Power Point". Даний метод поділяється на 2 етапи:

· самостійна підготовча робота учня вдома;

· презентація набутих знань у колективі однолітків у класі.

На першому етапі учням пропоную самостійно підібрати факти біографії та з музичних надбань композитора (доповнити їх репродукціями картин, віршів із художньої літератури).

На іншому етапі учень презентує перед однокласниками свої знання, дії, почуття, думки щодо вибраних музичних творів. Завдяки зв'язку, що утворюється між учнями класу, кожен набуває досвіду музичного та колективного спілкування.

Для стимулювання  пізнавальної активності учнів пропоную кожному вести спеціальну сторінку у зошиті  –  „ Музичний словничок”  Тут учні записують нові поняття музичних термінів, які потім використовують у своїх виступах, відповідях. У подальшій роботі над розвитком, відчуттям ритму, темпу звертаюсь до  гри „Ритмічні відлуння ”Проплескую різні ритмічні послідовності, а учні як відлуння, повинні повторити їх. Ця гра є не лише дзеркальним відображенням ритму, але й продовженням заданого ритму.

Ще дуже цікаві вправи ритмографіки, музикограмми, які із задоволенням виконують учні, знаходжу на " YouTube". Ці вправи розвивають в учнів не тільки відчуття ритму, темпу.  а й розвиток моторики дитини, колективізму, навички співпраці у групі. Такі вправи широко використовують вчителі закордону. що розвивають, стимулюють в учнів зацікавленність у вивченні предмету музичного мистецтва https://www.youtube.com/watch?v=EE4ju31kC_U, у 7 класах при вивченні рок-музики https://www.youtube.com/watch?v=pivNHnwq2Gs

На одному із етапів уроку – слухання музичного твору даного композитора – застосовую  гру „Дерево мудрості  Учні слухають ролик із "Музичного каналу" про життя та творчість композитора, створюють запитання щодо почутого та „творять” їх на „Дереві мудрості”. Кожен обирає з дерева запитання "листок", читає та обговорює в групах. Інші оцінюють запитання та відповіді.

Особливо цікавим є для дітей 1-4 класів виконання різноманітних сучасних руханок із "YouTube" : "Булька" ,"Чіку-ріку", "Коли сирену чуєш" ,"Раз, два, три", "Пес Патрончик", "Танець Маршмелоу",  https://www.youtube.com/watch?v=4HRtxxo9HWU"Хом'ячки" руханка з Лего https://www.youtube.com/watch?v=mn0nEAfhE9U&t=3s і т.п. 

Для учнів 5-7 класів пропоную виконати більш сучасні руханки -танці на знайомі сучасні пісні: "Стефанія"https://www.youtube.com/watch?v=ZoooOCGWIj8,"А ти готовий?", "Який ти козак"https://www.youtube.com/watch?v=VORpKnYkKSw, "Сонце нам сяє", "Буде мир над Україною"  і т.д.

Ефективною роботою на уроках музичного мистецтва є  організація групової  роботи, що дає змогу кожному учневі висловити свою думку, емоції, дізнатися у процесі обговорення щось нове, цікаве. Наприклад, клас поділяю на групи:

1) «музикознавці», які мають обговорити характер мелодії, темпові зміни, розвиток динамічних відтінків, жанр музичного твору;

2) «художники», що обговорюють яку б намалювали картину, використовуючи палітри, відтінки;

3)  «композитори» прогнозують перед прослуховуванням, яке напишуть музику.

       Гра «Я- композитор» .  З класом співаємо музичне вітання із 1 музичної фрази: «Добрий день вам, діти! Будемо співати... » Кожна группа створює свій літературний текст, мелодію, ритм музичного вітання. Потім обговорюють, демонструють, визначають кращі варіанти. Виконання музичних вітань передбачає різні варіанти поєднання сольного, ансамблевого та хорового співу. Також на заданий літературний текст діти створюють свою музичну імпровізацію відразу на уроці https://www.youtube.com/shorts/HW4IQX2SpUA . Сама створюю літературний текст до сучасних мелодій як елемент розспівки-привітання, що  зацікавлює учнів інтонувати на уроках  https://www.youtube.com/watch?v=10lxzpmZIhE

   Домашні завдання даю різноманітні, коректую відповідно до віку, теми уроків.  Основні з них:

- виконати тренувальні вправи у "Learning Apps";
- створити презентацію;
- переглянути на "YouTube" балет, оперу, рок-оперу тощо, вміти проаналізувати музичний твір;

- створити ритмічну вправу, записати її графічно;

- вивчити, записати на відео пісню;

- створити коллаж під враженням музики, яку слухали на уроці;

- протягом тижня слухати різні музичні канали, записати та завантажити музичні твори, пісні, які сподобалися та запам'яталися, щоб потім продемонструвати їх у класі;

- пропоную гру „реклама” – прорекламувати певну музику на уроці;

- гра „збір колекцій” - збір музичних термінів, творів композиторів, образів, пісень, творів певної музично-естетичної тематики;

 - створити учням обкладинку до прослуханого на уроці музичного твору;

- написати цікаве оголошення чи рекламу музичного твору, прослуханого на уроці. 

Надзвичайно важливим у своїй роботі вважаю  позитивний результат своєї діяльності із здобувачами освіти. Тому і вирішила створити свій канал "НаташаЖурило"вYouTube,https://www.youtube.com/resultssearch_query=%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%88%D0%B0+%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%BE на якому постійно після проведення різноманітних заходів  скидаю відео пісень, вивчених на заняттях вокального ансамблю та елементи проведених уроків. Батькам та дітям цікаво прослідковувати ці відео та навіть переглядати їх із знайомими. 

Також досягненням своєї роботи вважаю постійну участь вокального ансамблю у шкільних заходах та в різноманітних Всеукраїнських та Міжнародних онлайн-конкурсах мистецтв (виступи яких є також на каналі  YouTube)  2 премія -2021 рік, 3 премія - 02.11.2022 р., 2 премія – 04.11.2022 р., 2 премія – 06.01.2023р., 1 премія – 26.01.2023 р., 2 премія – 30.01.2023р. Дипломи учасників конкурсів та подяки керівнику є на сторінці блогу "Результати роботи"

 Нещодавно розпочала творчу діяльність разом із колегами https://www.youtube.com/watch?v=KZYIuNBweAw. Також працюю над розробкою технологічних карток для упорядкування матеріалів, тестів, інтерактивних вправ для проведення уроків музичного мистецтва ( завдання обласної творчої групи вчителів мистецької галузі при  КЗ "КОІППО імені Василя Сухомлинського")

На мою думку, вчитель повинен органічно поєднувати різноманітні форми спілкування здобувачів освіти з музикою, використовуючи інноваційні комп'ютерні технології, свою творчість, натхнення, педагогічну майстерність,.зацікавленність у вивченні музичного мистецтва. Адже кожна дитина, незалежно від своїх музичних  здібностей та можливостей , може відчути задоволення та радість від цього з найпрекрасніших видів мистецтва. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Музичні інструменти

Зимові свята

Танці

Жанри українського народного танцю

Стилі музики

Музичні інструменти